Centura Capitalei, care ar trebui să fie principala rută
comercială a agenţilor economici care fac business în Bucureşti, a
primit după rectificarea bugetară doar 3 mil. euro în 2012. Asta la
puţin timp după ce compania de drumuri a mai semnat un contract pentru
reabilitarea centurii.
Viitorul centurii Capitalei sună din ce în ce mai gri: deşi în
prezent doar 20 din cei 72 km ai acestei şosele sunt reabilitaţi,
şansele ca lucrările la ceilalţi peste 50 km să continue în această
toamnă sunt compromise. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri
Naţionale din România (CNADNR), în subordinea căreia se află
centura, nu are altă soluţie decât să suspende contractele până în
momentul în care varianta de ocolire a Capitalei va primi din nou bani.
Din sinteza bugetului rectificat al Ministerului Transporturilor
publicată pe site-ul Ministerului de Finanţe reiese că în acest an
alocările pentru modernizarea centurii rutiere a
Capitalei se mai ridică la doar circa 12,8 mil. lei (2,9 mil. euro),
în condiţiile în care la începutul anului pentru această şosea se
alocaseră 209,4 mil. lei (47,6 mil. euro). Iar aceasta în condiţiile în
care CNADNR a semnat din 2008 până acum cinci contracte pentru
reabilitarea a 50 km din centură, pe care nu are cu ce să le finanţeze
însă.
"Alocările bugetare la investiţii s-au redus. Pentru centura
Capitalei, când s-a lansat licitaţia (pentru un tronson în cazul căruia
a fost semnat contractul chiar săptămâna trecută - n.red.), era
alocat un anumit buget, acum acesta a scăzut. Avem dreptul să ţinem
suspendat contractul o perioadă, până avem bani. Sperăm ca anul viitor
să avem banii necesari pentru centură", a spus Mircea Pop, directorul
general al CNADNR.
Ministerul Transporturilor a pierdut la rectificarea bugetară din
această vară aproape 1,3 miliarde de lei (300 de milioane de euro). Cei
mai mulţi bani, circa 516 milioane de lei (117,3 milioane de euro), au
fost "şterşi" de la drumuri, fapt ce pune în pericol derularea
proiectelor de infrastructură rutieră. Cel mai reprezentativ exemplu în
acest sens este centura Capitalei: deşi de prin anii 2007-2008 se
semnează contracte pentru reabilitarea acesteia, nu există bani pentru
finanţare. Anul acesta centura Capitalei primeşte mai puţin de 3
milioane de euro.
Comparând sinteza bugetului Ministerului Transporturilor de la
începutul anului cu cea de după rectificare, reiese că în cazul unor
proiecte importante de infrastructură suma alocată a scăzut puternic.
Unul dintre cele mai importante proiecte pentru Bucureşti,
reabilitarea centurii ocolitoare, a pierdut cea mai mare parte a banilor
pe care îi primise la începutul anului, deşi în ultimii ani s-au
atribuit o serie de contracte pentru proiectul de lărgire la patru benzi
a acesteia. Chiar săptămâna trecută Compania Naţională de Autostrăzi şi
Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a semnat un contract de peste 42
de milioane de euro pentru modernizarea unui tronson de 10 km între DN 2
(zona Voluntari) şi autostrada Soarelui.
Din sinteza bugetului Ministerului Transporturilor reiese că în acest
an alocările pentru modernizarea centurii rutiere a Capitalei se mai
ridică la doar circa 12,8 milioane de lei (2,9 milioane de euro), în
condiţiile în care la începutul anului pentru această şosea se alocaseră
209,4 milioane de lei (47,6 milioane de euro).
"Alocările bugetare la investiţii s-au redus. Pentru centura
Capitalei, când s-a lansat licitaţia (pentru tronsonul în cazul căruia a
fost semnat contractul chiar săptămâna trecută - n. red.), era alocat
un anumit buget, acum a scăzut. Avem dreptul să ţinem suspendat
contractul o perioadă, până avem bani, sperăm ca anul viitor să avem
banii necesari pentru centură", a spus Mircea Pop, directorul general al
CNADNR. Momentan singurii bani care mai sunt alocaţi pentru centură vor
fi folosiţi pentru realizarea unui pod în zona kilometrului 23 (la
intrarea de pe autostrada Soarelui pe centură - n. red.).
Prin rectificarea bugetară, guvernul a majorat cheltuielile de
personal, dar a tăiat puternic cheltuielile de investiţii finanţate atât
din buget, cât şi din fonduri europene. Constructorii spun că în
condiţiile în care nu încasează banii pentru lucrările pe care le
execută, sunt nevoiţi să întrerupă construcţiile şi să le amâne pe
termen nedeterminat. Florea Diaconu, omul de afaceri care controlează
constructorul Delta ACM, care reabilitează o parte din centura de sud a
Capitalei, spunea recent pentru Ziarul Financiar că deşi a câştigat
acest contract în perioada ministrului Ludovic Orban (2007-2008), abia
anul acesta a primit ordinul de începere a lucrărilor. În condiţiile în
care momentan centura nu are finanţare, Diaconu spunea că firma sa va fi
nevoită să oprească lucrările.
Printre proiectele care au pierdut sume importante după rectificare
se numără şi magistrala 5 de metrou Drumul Taberei-Universitate, al
cărei buget practic s-a înjumătăţit la circa 178,4 milioane de lei (40,5
milioane de euro). De asemenea, banii pentru varianta de ocolire a
Clujului, a Constanţei sau a localităţii Mihăileşti s-au redus pentru
exerciţiul financiar 2012.
Nu numai infrastructura rutieră are însă de suferit. Sume importante
s-au luat şi de la transportul pe apă, care a rămas cu circa 484 de
milioane de lei (112,6 milioane de euro) din cele 970 de milioane de lei
(225,6 milioane de euro) pe care le avea la începutul anului. De
asemenea, calea ferată a pierdut prin rectificare circa 152 de milioane
de lei (35,3 milioane de euro), rămânând cu puţin peste 4 miliarde de
lei (930 de milioane de euro).
Chiar dacă există proiecte de infrastructură, fie rutieră, feroviară,
de metrou sau navală care au pierdut bani după rectificare, sunt şi
cazuri în care bugetele au crescut semnificativ. Spre exemplu,
autostrada Cernavodă-Medgidia, are după rectificare un buget de circa
367 de milioane de lei (85,3 milioane de euro), dublu faţă de alocarea
iniţială, potrivit calculelor ZF pe baza sumelor care apar în dreptul
creditelor bugetare din sinteza bugetului ministerului.
sursa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu