marți, 8 iulie 2014

Incident aviatic pe aeroportul El Prat - Barceloona

Cred că aproape toată lumea a văzut încă de ieri acest incident de pe aeroportul internațional El Prat - Barcelona când două aeronave erau să se ciocnească pe pistă.


Părerea mea e că vina e exclusiv a turnului de control care a permis traversarea pistei de către aeronava argentiniană când pe final approach erau deja două avioane. Ori dacă turnul nu a dat dreptul de traversare atunci e inexplicabilă decizia de traversare luată de piloții argentinieni. E exclusă posibilitatea de neînțelegere pentru că limba spaniolă e comună atât pentru piloți cât și pentru turn deși comunicările se fac în engleză.


În plus, toate buletinele de știri (românești în special) îl consideră pe pilotul rus din avionul Boeing 767 mare erou. Nu, nu e erou atâta timp cât a făcut o procedură normală de go-around

Această procedură e ceva normal și nimic ieșit din comun pe ultimii metri ai aterizării. Pilotul care aterizează are în față toată panorama aeroportului, a pistei, a pistelolor de degajare, căilor de rulare, aș putea spune că ă are o privire de ansamblu asupra aeroportului mai bine chiar decât a celor din turnul de control. De aceea decizia de renunțare la aterizare e strict alegerea comandantului aeronavei. În orice moment în care consideră că o aterizare nu poate decurge în parametrii normali poate decide să renunțe la procedura de aterizare și să continue cu procedura de go-around. Excepție face cazul în care avionul se află într-un punct numit decision height specific fiecărui aeroport dar în general la altitudinea de 300 picioare. Dacă avionul se află la o altitudine sub acel punct de decizie atunci chiar nu mai are voie să anuleze aterizarea. 

Precum se vede în filmare avionul rusesc se află deasupra punctul acela în momentul în care decide să anuleze procedura de aterizare. De ce există acel punct minim în care poți să te decizi că nu pui roțile pe pistă? Păi în momentul în care decide că renunță, pilotul trage de manșă, ridică flapsurile, setează pilotul automat să facă procedura de go-around (turația motoarelor depășeste chiar pe cea din momentul în decolării). Acest lucru necesită timp iar avionul continuă să coboare. În plus până ajunge la turația în care să poată să susțină portanța de zbor avionul de asemenea coboară. 

Totuși, când ești sub acel punct și vrei să anulezi aterizarea există o procedură dar e puțin diferită. Se numește Touch and Go. Această procedură implică însă obligativitatea ca avionul să atingă pista cu toate trenurile de aterizare. Depinde de condiții sau de situațile care necesită o procedură de anulare a aterizarii se decide ori una ori alta.

În plus, din câte știu, în SUA, în fiecare an se petrec astfel de incidente de ordinul a zecilor de mii. Numai pe aeroportul Los Angeles sunt peste 1.000 de astfel de incidente anual. Adevărul e că sunt destul de rar surprinse de camerele de vedere și mai ales din acest unghi impresionant.

În concluzie, zburați liniștiți în continuare, avionul rămâne, alături de tren, cel mai sigur mijloc de transport de persoane!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

About Us

Recent

recentposts

Random

randomposts