Centura Capitalei, care ar trebui să fie principala rută 
comercială a agenţilor economici care fac business în Bucureşti, a 
primit după rectificarea bugetară doar 3 mil. euro în 2012. Asta la 
puţin timp după ce compania de drumuri a mai semnat un contract pentru 
reabilitarea centurii.
   
Viitorul centurii Capitalei sună din ce în ce mai gri: deşi în 
prezent doar 20 din cei 72 km ai acestei şosele sunt reabilitaţi, 
şansele ca lucrările la ceilalţi peste 50 km să continue în această 
toamnă sunt compromise. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri 
Naţionale din România (CNADNR), în subordinea căreia se află 
centura, nu are altă soluţie decât să suspende contractele până în 
momentul în care varianta de ocolire a Capitalei va primi din nou bani.
Din sinteza bugetului rectificat al Ministerului Transporturilor 
publicată pe site-ul Ministerului de Finanţe reiese că în acest an 
alocările pentru modernizarea centurii rutiere a
Capitalei se mai ridică la doar circa 12,8 mil. lei (2,9 mil. euro), 
în condiţiile în care la începutul anului pentru această şosea se 
alocaseră 209,4 mil. lei (47,6 mil. euro). Iar aceasta în condiţiile în 
care CNADNR a semnat din 2008 până acum cinci contracte pentru 
reabilitarea a 50 km din centură, pe care nu are cu ce să le finanţeze 
însă.
"Alocările bugetare la investiţii s-au redus. Pentru centura 
Capitalei, când s-a lansat licitaţia (pentru un tronson în cazul căruia
 a fost semnat contractul chiar săptămâna trecută - n.red.), era 
alocat un anumit buget, acum acesta a scăzut. Avem dreptul să ţinem 
suspendat contractul o perioadă, până avem bani. Sperăm ca anul viitor 
să avem banii necesari pentru centură", a spus Mircea Pop, directorul 
general al CNADNR.
Ministerul Transporturilor a pierdut la rectificarea bugetară din 
această vară aproape 1,3 miliarde de lei (300 de milioane de euro). Cei 
mai mulţi bani, circa 516 milioane de lei (117,3 milioane de euro), au 
fost "şterşi" de la drumuri, fapt ce pune în pericol derularea 
proiectelor de infrastructură rutieră. Cel mai reprezentativ exemplu în 
acest sens este centura Capitalei: deşi de prin anii 2007-2008 se 
semnează contracte pentru reabilitarea acesteia, nu există bani pentru 
finanţare. Anul acesta centura Capitalei primeşte mai puţin de 3 
milioane de euro.
Comparând sinteza bugetului Ministerului Transporturilor de la 
începutul anului cu cea de după rectificare, reiese că în cazul unor 
proiecte importante de infrastructură suma alocată a scăzut puternic.
Unul dintre cele mai importante proiecte pentru Bucureşti, 
reabilitarea centurii ocolitoare, a pierdut cea mai mare parte a banilor
 pe care îi primise la începutul anului, deşi în ultimii ani s-au 
atribuit o serie de contracte pentru proiectul de lărgire la patru benzi
 a acesteia. Chiar săptămâna trecută Compania Naţională de Autostrăzi şi
 Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a semnat un contract de peste 42
 de milioane de euro pentru modernizarea unui tronson de 10 km între DN 2
 (zona Voluntari) şi autostrada Soarelui.
Din sinteza bugetului Ministerului Transporturilor reiese că în acest
 an alocările pentru modernizarea centurii rutiere a Capitalei se mai 
ridică la doar circa 12,8 milioane de lei (2,9 milioane de euro), în 
condiţiile în care la începutul anului pentru această şosea se alocaseră
 209,4 milioane de lei (47,6 milioane de euro).
"Alocările bugetare la investiţii s-au redus. Pentru centura 
Capitalei, când s-a lansat licitaţia (pentru tronsonul în cazul căruia a
 fost semnat contractul chiar săptămâna trecută - n. red.), era alocat 
un anumit buget, acum a scăzut. Avem dreptul să ţinem suspendat 
contractul o perioadă, până avem bani, sperăm ca anul viitor să avem 
banii necesari pentru centură", a spus Mircea Pop, directorul general al
 CNADNR. Momentan singurii bani care mai sunt alocaţi pentru centură vor
 fi folosiţi pentru realizarea unui pod în zona kilometrului 23 (la 
intrarea de pe autostrada Soarelui pe centură - n. red.).
Prin rectificarea bugetară, guvernul a majorat cheltuielile de 
personal, dar a tăiat puternic cheltuielile de investiţii finanţate atât
 din buget, cât şi din fonduri europene. Constructorii spun că în 
condiţiile în care nu încasează banii pentru lucrările pe care le 
execută, sunt nevoiţi să întrerupă construcţiile şi să le amâne pe 
termen nedeterminat. Florea Diaconu, omul de afaceri care controlează 
constructorul Delta ACM, care reabilitează o parte din centura de sud a 
Capitalei, spunea recent pentru Ziarul Financiar că deşi a câştigat 
acest contract în perioada ministrului Ludovic Orban (2007-2008), abia 
anul acesta a primit ordinul de începere a lucrărilor. În condiţiile în 
care momentan centura nu are finanţare, Diaconu spunea că firma sa va fi
 nevoită să oprească lucrările.
Printre proiectele care au pierdut sume importante după rectificare 
se numără şi magistrala 5 de metrou Drumul Taberei-Universitate, al 
cărei buget practic s-a înjumătăţit la circa 178,4 milioane de lei (40,5
 milioane de euro). De asemenea, banii pentru varianta de ocolire a 
Clujului, a Constanţei sau a localităţii Mihăileşti s-au redus pentru 
exerciţiul financiar 2012.
Nu numai infrastructura rutieră are însă de suferit. Sume importante 
s-au luat şi de la transportul pe apă, care a rămas cu circa 484 de 
milioane de lei (112,6 milioane de euro) din cele 970 de milioane de lei
 (225,6 milioane de euro) pe care le avea la începutul anului. De 
asemenea, calea ferată a pierdut prin rectificare circa 152 de milioane 
de lei (35,3 milioane de euro), rămânând cu puţin peste 4 miliarde de 
lei (930 de milioane de euro).
Chiar dacă există proiecte de infrastructură, fie rutieră, feroviară,
 de metrou sau navală care au pierdut bani după rectificare, sunt şi 
cazuri în care bugetele au crescut semnificativ. Spre exemplu, 
autostrada Cernavodă-Medgidia, are după rectificare un buget de circa 
367 de milioane de lei (85,3 milioane de euro), dublu faţă de alocarea 
iniţială, potrivit calculelor ZF pe baza sumelor care apar în dreptul 
creditelor bugetare din sinteza bugetului ministerului.
sursa 


 
 
 
 
 
 
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu