sâmbătă, 13 septembrie 2014

Tupolev Tu-144 "Concordski" descoperit în Kazan


O parte din istoria aviației stă ascunsă după zidurile unei foste unități militare din Kazan. Un avion model TU-144 părăsit și ruginit a fost găsit de niște pasionați de aviație cu ajutorul lui Google Earth. Culmea e că unele componente hidraulice încă mai funcționează așa cum se vede în filmulețul de mai jos. Acum se încearcă recuperarea lui și expunerea într-un loc cu mai multă deminitate. E o parte din istorie, nu atât a aviației cât și a războiului rece.



Istoria acestui avion, primul avion de pasageri care a zburat mai repede decât viteza sunetului, e demnă de un film cu James Bond.

În timp ce britanicii și francezii se chinuiau de ani de zile să realizeze mult mai cunoscutul Concorde și faceau zeci de conferințe de presă în care prezentau detalii despre avion, rușii au tăcut mâlc și au anunțat cu două luni în avans că au terminat un avion de pasageri supersonic. Cum a fost posibil? În primul rând datorită spionajului și în al doilea rând secretomaniei tipice URSS. Evident că la zborul inaugural, efectuat pe 31 decembrie 1968, a fost o surpriză pentru anglo-francezi să vadă o copie identică a Concorde-ului. Rușii au răspuns acuzațiilor de furt spunând că e singura variantă să poți construi un avion supersonic, să aibe aripi în delta. Principalul lor argument că e creație proprie e că în dreptul bordului există două aripioare hidraulice, neexistente la Concorde. După căderea comunismului s-a rezolvat și misterul celor două aripioare. Concorde-ul din cauza aripilor delta și a fuzelajului filiform e extrem de instabil la viteze mici, făcând aterizările extrem de dificile. Inginerii ruși nu știau că aceasta e de fapt problema de design general și asumat de către inginerii anglo-francezi. Așa că rușii au încercat echilibrarea botului cu cele două aripioare, fără prea mare succes însă. I-a scăpat însă de niște conflicte diplomatice.

În filmul de mai jos se pot vedea imagini de la prezentarea Tu-144 de la show-ul aeronautic de la Paris din 1973 când avionul s-a prăbușit. Totuși rușii nu au abandonat proiectul și primul avion care a făcut un zbor comercial supersonic a fost cel rusesc, cu un an înaintea Concorde-ului.


O altă caracteristică a celor două avioane "gemene" e nasul care coboară. Design-ul e făcut din rațiuni practice. Pilotul nu poate vedea pista din cauza nasului extrem de lung și ascuțit necesar pentru zborul supersonic. Astfel, în momentele aterizării și decolării, nasul este coborât.

În total au fost construite 16 aparate (există și surse care spun de 17 aparate) și aproape toate au fost părăsite de-a lungul și de-a latul fostei URSS, majoritatea dezasmblate, vandalizate din cauza aluminiului și a altor metale extrem de rare care au fost în componența avionului.

Comercial Tu-144 nu a fost un succes, având doar 55 de zboruri comerciale.






Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

About Us

Recent

recentposts

Random

randomposts